Tämä ei aivan viidessä minuutissa hoitunut.
WD-40 on hyvä aine kaasarien puhdistukseen.
Ei halvimmasta päästä mutta joka centin arvoinen
Vanha pumppu ei ollut kiihdyttänyt ketään ainakaan 20 vuoteen, piti käyttää pientä vasaraa että sai sen irti. Tämä on yksi niitä asioita joka erottaa K7 aikaisemmista malleista, niissä kun ei ole kiihdytyspumppua.
Kukaan ei halunnut ostaa tätä satulaa rompepäivillä ja otti sen verran järkeen että entisöin sen kokonaan ja myin ostamani uuden replica-satulan rompepäivillä. Ruosteessa päältä..
...ja alta
siis todela ruosteessa
ruostunutta keinonahkaa
Ruosteen poistoa elektrolyysillä, tosi tehokasta.
maalikin irtosi samalla menetelmällä.
Ruoste on poissa ja jäljellä on musta pinnoite joka täytyy poistaa ennen pulverimaalausta
Ei paha, alkaa näyttämään satulan pohjalta
ja ikään ei ole niin tärkeää kuin hyvin järjestetty työtila
Pehmuste kaipasi myös kohennusta, käytin telttakangasta
Pohja oli poikki molemmilta puolilta, liian ohutta MIG-hitsaukseen joten päätin käyttää pistehitsausta. Tästä näkee hyvin kuinka ruoste on poistunut syöpymien pohjaltakin elektrolyysissä
Tukipalat kiinni lukkopihdeilla
Eipä ollut koskaan tullut kokeilleeksi pistehitsausta, helppoa hommaa.
Pulverimaalausta odotellessa
No tämä ei ruostu enää.
Päällinen piti liimata koska kiinnituskoukut olivat niin heikkoja.
Tuon krominauhan löytäminen oli vaikeampaa kuin sen laittaminen
Se siitä ja toivottavasti ei koskaan enää tarvitse moiseen ryhtyä
Nokkaketju ja rullat olivat pahasti kuluneet.
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
Tältähän sen pitäisi näyttää, alkuperäinen kuva Honda CB750 K7 1977....(Tosin tuo on kyllä US-malli, etulokasuoja, takavilkut, korkeat sarvet, kromattuja osia: takahaarukka, ketjunsuoja, äänitorvi )
..ja tältä se sitten näytti, kauempaa katsottuna ihan hyvältä..
..ja tällainen se on nyt 13 kuukauden jälkeen.
Ensin maali, tässä tapauksessa musta (Excell Black), sitten tarrat (väärät tarrat muuten, tuo oranssi raita pitäisi olla punainen, kiitos siitä saksan maalle) ja lopuksi lakka. Merkissä pieni lommo mutta 70 €/kpl joten ajattelin että nämä käyvät ihan hyvin.
Soodapuhallus ja maalaus (kuulostaa yksinkertaiselta) ja tämä on tietysti vasta ulkopuoli...
Soodapuhalluksen ja pesun jälkeen näyttää paljon paremmalta.
Soodapuhalluksen ja pesun jälkeen näyttää paljon paremmalta.
Normaalimännät puhdistuksen jälkeen kuin uudet
Ensimmäinen ylikoko
Soodapuhalluksen jälkeen
Sylinteri ennen soodapuhallusta...
..ja sen jälkeen.
Soodapuhalluksen jälkeen
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Tig hitsauksen jälkeen...
Painelevyä asennettaessa pistä kaksi pitkää pulttia vastakkaisiin reikiin ja vedä kytkinpaketti tiukasti "kasaan" tämän jälkeen pistä kaksi kytkimen pulttia "huulille" kiinni niin että kytkin pysyy kasassa ja korvaa pitkät pultit kytkinpulteilla, kiristä 1/4 kierros per pultti. Näin vältyt meille käyneeltä mokalta.
uudet pakoputket, tilattu CMSNL:tä, pakko sanoa kun käytän niiden kuvaa, uudet pultit, uudet jalkatapit kiinnikkeineen ja tietysti kaikki aivan erilaiset kuin K0-K6
Tämä setti on hyvä vaihtoehto
Asennuksen jälkeen kytkin tuntui jotenkin löysältä ja huomasin että yksi levy puuttuu, tuo nro 6 eli levy B ei kuulukkaan toimitukseen, no onneksi ei heitetty vanhaa roskiin.
   
 
Suomeksiin english
   

Honda CB 750 K7


Sivuilla kävijöiden määrä on kasvanut sen verran suureksi että tein sivuista vähän paremmin luettavat.
 


Tervetuloa CB 750 Four K7 sivuille

Sitä paitsi onhan se nyt tyhmää maksaa vakuutusmaksuja 250-350 € / vuosi kun voit laittaa 2500-3000 € uusiin osiin ja kunnostukseen ja tehdä siitä museopyörän, vakuutus on noin 30 € / vuosi joten saat rahasi takaisin jo 10 vuodessa. :)
Olen tilannut osia Suomesta, Saksasta, Englannista, USA:sta, Belgiasta, Hollannista, Ranskasta ja viimeisin 2014 tammikuussa löysin uuden takalokasuojan Italian Ebaystä, mikähän maa seuraavaksi ja miten ihmeessä tällainen on ollut mahdollista ennen internettiä. Olen istunut netissä tuntikausia (200 + +), Google, eBay jne osia etsiessä. Ensimmäiset tilaukset olivat jotain 150-350 € mutta kun aletaan laskemaan niitä yhteen .., sen olen lopettanut jo kauan sitten.
Yhden asian opin, kun tilaat osia, tarkista ennen kuin laitat tilauksen että osa on heidän varastossaan sillä hetkellä, on hyvin turhauttavaa odottaa 3 viikkoa yhden sijasta jotain pultteja (50 c / kpl), jotka he joutuvat tilaamaan Japanista, koska ne ovat tilapäisesti loppu eli kaikki muut 15 osaa, jotka ovat kiireellisempiä kuin nuo puuttuvat pultit, ovat valmiita lähetettäviksi mutta mehän odottelemme niitä pultteja.
Kaiken tietävät ystäväni kertoivat että CB750 osia on helppo löytää, totta, jos sinulla on K0-K6 muttei K7 joka poikkeaa aiemmissa malleista, runko, tankki, kaasuttimet / kiihdytyspumppu, lyhyemmät kaasarin kumit, laajempi ketjulinja (kuten F2), etu/takaratas 15/41, O-rengas ketjut, kytkin, nokka-akseli (kuten F1), uudet männät (F), puristussuhde 9.2 / 1. vaihteiston välitykset, venttiilin ohjurit, nokkapukit ( F2), 17 " takapyörä, jopa takajalkatapit
K7:n takajalkatapit ovat pyöreät ja äänenvaimentimien yläpuolella kun taas K0-K6 tapit ovat nelikulmaiset ja vaimentimien välissä.
ovat täysin erilaiset ja lähes joka kerta luulet löytäneesi jotain, siellä se on: nämä osat ovat jopa K6. Olen oppinut kantapään kautta, tilasin väärän K6:n
K7:n runko on tuon verran pidempi.
takalokasuojan Saksasta, (oma moka, olisi pitänyt kysyä), pääsin siitä eroon rompepäivillä mutta silti ajan ja rahan hukkaa.
Rompepäivät
Tässä yksi lasti lähdössä rompepäiville, myin kaiken paitsi tuon satulan ja se otti sen verran pattiin että kunnostin sen ja myin ostamani muovipohjaisen replica-satulan rompepäivillä. Näin jälkeenpäin ajateltuna hyvä päätös.
ovat erinomainen tapa päästä eroon kamasta jota et yksinkertaisesti tarvitse, kunhan muistaa että yrittää päästä eroon niistä ja laittaa hinnan tarpeeksi alas tai raahaat samat tavarat takaisin kotiin. Kun puhutaan tuutti-hondista ja toisille tuntuu olevan aika tärkeäkin asia, niin mielestäni K0-K6 ja K7- K8 ovat samaa perhettä K0-K6 sama äiti ja isä mutta K7-K8 sama äiti mutta eri isä.
En ole aikaisemmin tehnyt mitään vastaavaa, aluksi se näytti varsin yksinkertaiselta ja suoraviivaiselta työltä: uusi satula, tankin maalaus, uusi etulokasuoja, uudet takaiskarit, uudet vaimentimet, mustaa paikkamaalia sinne tänne, mutta mitä lähempää katsot sen enemmän löydät, korvaa yksi osa ja osa sen vieressä näyttää roskalta.
Joten ajattelin, jos homma täytyy tehdä niin miksei sitten kunnolla.
Kuvia neuvottiin ottamaan ennen purkua ja kaiken aikaa työn edistyessä, juuri ne itsestään selviltä näyttäneet asiat joista ei tietenkään ollut kuvia olivat hankalimpia pyörää kasattaessa, mitä kautta vaijerit menevät, huohotinputket, johtosarja, takajarruvalokytkimenkin saa väärään paikkaan jos haluaa yms.
Minulla on paljon kuvia, enimmäkseen lähikuvia joista ei ole aavistustakaan mitä ne esittää
Varmaan jotain todella tärkeää tuolla hetkellä.
ja kun on kyynärpäitä myöten rasvassa ei viitsi pestä käsiään viiden minuutin välein kuvaamisen takia, no olisi pitänyt.
Purkasin pyörän täysin, mutta että saisit jonkinlaisen käsityksen, mitä oli vastassa ja tämä on vain pyörän oikealta puolelta.
Etäältä katsottuna näytti ihan hyvältä.

Koko runko oli ruosteessa
Koko runko ja maalatut metalliosat näyttivät samalta kuin nämä kuvat keinuhaarukasta.
, itse asiassa ainoat osat joita ei ole uusittu tai muuten korjattu ovat: takavanne ja pinnat (ei löydy mistään), oikean puoleinen peili, mittarit (ei vielä) ja valonheitin.
Museokatsastus sujui odotetusti eli läpi meni, pientä huomautettavaa oli mittareiden taustoista, ne kun ovat vähän kulahtaneet , uusia replica-mittareita toki saa mutta ne ovat mph eivätkä km/h niinkuin tähän pyörään kuuluu.