Tämä ei aivan viidessä minuutissa hoitunut.
WD-40 on hyvä aine kaasarien puhdistukseen.
Ei halvimmasta päästä mutta joka centin arvoinen
Vanha pumppu ei ollut kiihdyttänyt ketään ainakaan 20 vuoteen, piti käyttää pientä vasaraa että sai sen irti. Tämä on yksi niitä asioita joka erottaa K7 aikaisemmista malleista, niissä kun ei ole kiihdytyspumppua.
Kukaan ei halunnut ostaa tätä satulaa rompepäivillä ja otti sen verran järkeen että entisöin sen kokonaan ja myin ostamani uuden replica-satulan rompepäivillä. Ruosteessa päältä..
...ja alta
siis todela ruosteessa
ruostunutta keinonahkaa
Ruosteen poistoa elektrolyysillä, tosi tehokasta.
maalikin irtosi samalla menetelmällä.
Ruoste on poissa ja jäljellä on musta pinnoite joka täytyy poistaa ennen pulverimaalausta
Ei paha, alkaa näyttämään satulan pohjalta
ja ikään ei ole niin tärkeää kuin hyvin järjestetty työtila
Pehmuste kaipasi myös kohennusta, käytin telttakangasta
Pohja oli poikki molemmilta puolilta, liian ohutta MIG-hitsaukseen joten päätin käyttää pistehitsausta. Tästä näkee hyvin kuinka ruoste on poistunut syöpymien pohjaltakin elektrolyysissä
Tukipalat kiinni lukkopihdeilla
Eipä ollut koskaan tullut kokeilleeksi pistehitsausta, helppoa hommaa.
Pulverimaalausta odotellessa
No tämä ei ruostu enää.
Päällinen piti liimata koska kiinnituskoukut olivat niin heikkoja.
Tuon krominauhan löytäminen oli vaikeampaa kuin sen laittaminen
Se siitä ja toivottavasti ei koskaan enää tarvitse moiseen ryhtyä
Nokkaketju ja rullat olivat pahasti kuluneet.
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
CMSNL-kuva
Tämä ohje on SatanicMechanic-sivuilta, heidän mukaansa ensiöketjut pitäisi asentaa yhden hampaan verran "sivuun" eli "offset", meni muuten ihan vahingossa. Kyseinen kaveri on tehnyt näitä hommia tuuteille 1977 vuodesta lähtien että eiköhän se jotain tiedä.
Tältähän sen pitäisi näyttää, alkuperäinen kuva Honda CB750 K7 1977....(Tosin tuo on kyllä US-malli, etulokasuoja, takavilkut, kromattuja osia: takahaarukka, ketjunsuoja, äänitorvi, korkeat sarvet.)
..ja tältä se sitten näytti, kauempaa katsottuna ihan hyvältä..
..ja tällainen se on nyt 13 kuukauden jälkeen.
Ensin maali, tässä tapauksessa musta (Excell Black), sitten tarrat (väärät tarrat muuten, tuo oranssi raita pitäisi olla punainen, kiitos siitä saksan maalle) ja lopuksi lakka. Merkissä pieni lommo mutta 70 €/kpl joten ajattelin että nämä käyvät ihan hyvin.
Soodapuhallus ja maalaus (sen saakin kuulostamaan niin yksinkertaiselta) ja tämä on tietysti vasta ulkopuoli...
Soodapuhalluksen ja pesun jälkeen näyttää paljon paremmalta.
Soodapuhalluksen ja pesun jälkeen näyttää paljon paremmalta.
Normaalimännät puhdistuksen jälkeen kuin uudet
Ensimmäinen ylikoko
Soodapuhalluksen jälkeen
Sylinteri ennen soodapuhallusta...
..ja sen jälkeen.
Soodapuhalluksen jälkeen
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Maalauksen jälkeen...
Tig hitsauksen jälkeen...
Painelevyä asennettaessa pistä kaksi pitkää pulttia vastakkaisiin reikiin ja vedä kytkinpaketti tiukasti "kasaan" tämän jälkeen pistä kaksi kytkimen pulttia "huulille" kiinni niin että kytkin pysyy kasassa ja korvaa pitkät pultit kytkinpulteilla, kiristä 1/4 kierros per pultti. Näin vältyt meille käyneeltä mokalta.
uudet pakoputket, tilattu CMSNL:tä, pakko sanoa kun käytän niiden kuvaa, uudet pultit, uudet jalkatapit kiinnikkeineen ja tietysti kaikki aivan erilaiset kuin K0-K6
Tämä setti on hyvä vaihtoehto
Asennuksen jälkeen kytkin tuntui jotenkin löysältä ja huomasin että yksi levy puuttuu, tuo nro 6 eli levy B ei kuulukkaan toimitukseen, no onneksi ei heitetty vanhaa roskiin.
Tuo "myötäpäivään" on vähän jokaisen oma asia, mutta pääteltiin että moottorin pyörimissuuntaa siinä tarkoitetaan eli jos toinen pyörittää laturista niin vastapäivään.
Ensimmäisellä kierroksella keltaiset ja toisella siniset
 |
Honda CB750 Four K7 | ENTISÖINTI 2011 (ja jatkuu edelleen) |
|
|
 |
 |
|
| |
|
 |
 |
|

|
 |
Moottori |
Moottori ja tästä se noidankehä sitten alkoi..... |
Ohjekirjassa sanotaan että nosta moottori pois rungon oikealta puolelta, joo kyllä, kolme miestä ja puoli tuntia ja saatiin se joten kuten pois ja aloin jo nähdä painajaisia sen laittamisesta takaisin. Sain kyllä hyvän vinkin, kiinnitä öljypohja vasta kun kone on paikallaan samoin sylinterissä olevat pakoputken pultit. Moottorissa ei ollut yhtäkään ristipääruuvia jota ei olis murjottu käyttökelvottomaksi, sainko jotain silmääni ?
..en, se on vain yksi 16:sta venttiilikopan pultista ruotsalaisen kiristyksen jäkeen, käytin puoli päivää ja lähes kaikki työkalut mitä omistan että sain kannen irti.
Kaikki pultit ja ruuvit oli korvattava uusilla lukuunottamatta öljypohjan pultteja jotka jäivät maalin alle sekä moottorin pitkät kiinnityspultit joita ei mistään saa, onnistuin katkaisemaan "vain" kolme ruuvia ennen kuin älysin käyttää iskumeisseliä. Toinen hyväksi havaittu konsti on momentilla varustettu akkuporakone, momentti ykköselle pora pyörimään ja samalla lisätään momenttia pikkuhiljaa. |
Moottori kävi aika hyvin eikä savuttanut, kannentiivisteessä oli pieni vuoto vasemmalla puolella joten se oli vaihdettava, tilasin täydellisen tiivistesarjan,
Aika paljon tavaraa 49 €:lla. Nuo 4 kuparirengasta oikeassa alakulmassa ovat pakoputken tiivisteet ja kun otin putket pois ei siellä ollut tiivisteitä lainkaan.
tulee näin halvemmaksi ja laatu oli hyvä. CB750 moottorin ominaisuuksiin kuuluu että ensiöketjut pitävät meteliä mutta tästä koneesta tyhjäkäynnillä kuuluva "räklätys" oli kyllä vähän liian kova tarkoittaen että ensiöketjut/ kiristin tai nokkaketju/ kiristin oli vaihdettava, vaihdoin molemmat. Tällaiselle aloittelijalle näissä hommissa oli suureksi avuksi CMSNL:n (tämä ei ole sitten mainos) sivut joista selvisi että CB750 osat ovat sidoksissa rungon numeroon ja CMSNL sivut olivat ainoa josta löytyy tämä tärkeä tieto/osa, esimerkiksi venttiilinohjureita on kahdet erilaiset K7 moottoriin riippuen rungon numerosta
Oikeat ohjurit meikäläisen K7:aan, löyty muuten Ranskasta, DD-Mototeam.
tässä tapauksessa: 2719 529 asti ja alkaen: 2719 530. Rungon numeroni on CB750K-2723 669. Pyöräsi voit yksilöidä myös HondaChoppers :n erinomaisella sivustolla, sieltä läytyy myös räjäytyskuvat kaikkiin tuutteihin ladattavina pdf-tiedostoina. |
Tästä se noidankehä sitten alkoi: jos kerran vaihdat kannenetiivisteen joudut irroittamaan kannen, no samalla vaihdat tietysti venttiilit, ohjurit ja kumit. No kun näin pitkälle on menty miksei samantien kone halki ja ensiöketjut, nokkaketju ja kiristimet vaihtoon ja tietysti kaikki kumiosat ja stefat yms jne.
Moottorin purkaminen oli kohtuullisen helppoa paitsi tämä osa
vaihteiston akselin päässä
Nuo neljä pulttia olivat niin lujassa että ne piti porata pois.
jota en osaa suomentaa, sen kautta öljy kulkeutuu vaihteiston laakereille. Kun kone saatiin auki hämmästyin kuinka yksinkertainen se oli
Yksinkertainen on kaunista, enkä tarkoita tuota Juha Mietoa
. Vein kannen, venttiilit (Stormilta löytyi venttiilit kohtuulliseen hintaan), ohjurit moottoriverstaalle ja omistaja totesi että vain pakoventtiilien ohjurit kannattaa vaihtaa, melko vaativa operaatio kuulemma sekin, no parin viikon päästä se oli sitten valmis.
Verstaan omistaja kertoi että nämä pikkureiät kannessa ovat ainoat öljykanavat pukeille ja suurin syy minkä takia remontin jälkeen tulee ongelmia, pikku tippa tiivisteliimaa tms ja se on siinä.
Vein lohkot, sylinterin, kannen ja venttiilikopan soodapuhallettaviksi, eipä ole ennen tullut kokeiltua mutta ei voi muuta kuin suositellaSoodapuhallettu ja rättilaikalla kiillotettu venttiilikopan kansi , osat oli niin kuin uusia. Harmittaa vain se että en moisesta ollut kuullutkaan silloin kun hiekkapuhallutin rungon osia (virhe).
Männät, renkaat ja sylinterit olivat hyvässä kunnossa ja mekein uuden mitoissa (!) samoin alapään laakerit, meillä oli onni että viimeisen päälle alan mies kävi ne tarkastamassa: Jarkko Hautala Serviceltä. Soodapuhalluksen ja pesun jälkeen vaihdettiin kaikki stefat, yksi vaihteiston kuulalaakeri, sitten vaan ylempi moottorin lohko naama alaspäin lattialle, palat sisään ja pohja kiinni (no kyllä kuulostaa helpolta). Kaikki moottorin pultit uusittiin. Öljypumppu oli hyvässä kunnossa, ainoastaan venttiili joka pitää öljysäiliön täynnä eli estää sen tyhjentymisen öljypohjaan kun kone seisoo, vaihdettiin jousineen ja O-renkaineen.. |
Venttiilien säätö tehtiin asentajan aapisen yksinkertaisen ja hyvän ohjeen mukaan, sitten ei muuta kuin koppa kiinni. |
Kytkimessä oli myös jotain vialla, kun pistit ykkösvaihteen päälle sen sijaan että olisi kuulunut siisti Japanilainen "click" kuuluikin Harley Davidson "clank", kytkinvaijeriin koskeminen oli viimeinen virhe, sen jälkeen ei mikään vaihde mennyt päälle joten kytkinlevyt ja jouset
vaihtoon. Kytkimen avaamisen jälkeen huomasimme paineasetelmasta puuttui yksi korva
Pala oli ollut siellä varmasti jonkun aikaa.
, se löytyi asetelman alapuolelta. Kytkinlevyt mitattuamme totesimme että ne olivat uuden mitoissa (?) levyissä olevat urat
olivat mustaa mössöä täynnä joten päättelimme että kytkin oli luistanut jonkun aikaa. Uusi painelevy saapui ja tottakai se saatiin samalla tavalla rikki eli korva poikki, onneksi yksi tutun tuttu hitsaa alumiiniä joten hitsauksen ja viilauksen jölkeen kytkin oli kasassa.
Öljyproppu kierteineen ja öljypohjan kierteet oli onnistuneesti tuhottu, proppu oli niin löysällä että se lähti käsin kiertämällä irti, no ei muuta kun isompi reikä uudet kierteet ja uusi pultti jokai ei ollut magneettinen joten laitoin voimakkaan magneetin pultin päälle ja hyvin pelaa. |
Kone alkoi olla maalia vailla ja Hondan moottorimaali on "Cloud Silver Metallic", NH-35M , PPG koodi 33778, mutta paras vaihtoehto ehdottomasti on VHT Engine Enamel
VHT Engine Enamel SP127 Universal Aluminum , SP127 Universal Aluminum, alkuperäisen näköistä ja vielä kuumankesto (288°C) ja helppoa maalata. |
Lopultakin kone alkoi olla valmiina runkoon kiinnitettäväksi, suojasin runkoputket muoviputkella Helppoa ja halpaa
, pakoputkien kiinnityspultit sylinteristä poistettiin ja "pienen" painimisen jälkeen moottoori oli paikoillaan. Tottakai sitä piti heti kokeilla, öljyt tupaan ja starttia, nätisti lähti käyntiin mitä nyt vähän äänekäs ilman vaimentimia. Sitten vain pakoputkia kiinnittämään, paketit oli merkattu a-b-c-d ja ajattelimme tietysti että se tarkoittaa 1-2-3-4, no ei, nro. 3 ja nro. 4 olivat oikein mutta 2. putki oli ykkösen paketissa (?), siinä jo hiki nousi otsalle kun luultiin että yksi putki ei sovikaan. Olihan joka putkessa merkintä:
i-L/i-R and SL/SR= inner left/right ja Side left/right jotka huomattiin tietysti vasta jälkeenpäin. |
Takaratas oli ehkä ainoa asia jonka luulin olevan OK, se näytti lähes uudelta (?) mutta uuden eturattaan (15) asennuksen ja O-rengas ketjujen (88 lenkkiä) päällelaiton jälkeen huomasime ketjujen roikkuvan löysinä eli takaratas Itse asiassa tuo 41-piikkinen ei ole K7:n takaratas, sopii kyllä mutta pultin reiät ovat väärässä kohdassa sillä rattaan päälle tuleva peitelevy ei istu kunnolla. oli liian pieni, vain 36 piikkinen ja se pitäisi olla 41, no eihän mulla ollut kuin vuosi aikaa laskea ne piikit... |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|